Merida NINETY-SIX XT - nový model 2020 s karbonovým rámem a 29 koly.
NINETY-SIX CFA FRAME
Hlavní rámový trojúhelník úrovně CF3 s technologií "Nano Matrix" pro výjimečnou odolnost vůči nárazům zkombinovaný s hliníkovou zadní stavbou. Vnitřní vedení lanek s použitím "Smart Entry" pro bezhlučný provoz. Super tuhý přenos síly a obratné ovládání zajišťuje kónická hlavová trubka, standard osek Boost a asymetrická zadní stavba.
ODPRUŽENÍ RACE LINK
Jednočepový systém zadního odpružení optimalizovaný pro XC jízdu a převody 1x. Super lehké karbonové vahadlo (80 g) a systém přepákování poskytují snadnou a efektivní zadní část, která dokonale eliminuje pohupování při šlapání. Perfektní pro ježdění "na plný plyn" ze sedla, jakož i žehlení náročných úseků.
OSVĚDČENÝ V ZÁVODECH
Osvědčený závodníky MULTIVAN MERIDA BIKING TEAMU jako jejich hlavní závodní stroj v jejich poslední sezoně 2016, je nadále využíván legendami horské cyklistiky jako Gunn-Rita Dahle Flesja a José Antonio Hermida, kteří vyžadují extrémně rychlé zrychlení, skvělé vlastnosti ve stoupáních i sjezdech a co nejnižší hmotnost kola.
KÓNICKÁ HLAVOVÁ TRUBKA
Náročné traily a vyšší rychlosti v zatáčkách vyžadují precizní ovládání. Naše kónická hlavová trubka s ložsikami 1 1/8 "nahoře a 1 ½" dole spolu s kónickým krkem vidlice zaručují právě tyto vlastnosti. Jezdec má díky tomu důvěru, že se do další zatáčky může zapřít o něco více.
KARBONOVÉ A HLINÍKOVÉ VERZE
NINETY-SIX najdete ve verzi, která bude odpovídat vašim požadavkům na materiál i vašemu rozpočtu. Naše řada obsahuje superlehké verze CF5 využívající nejmodernější karbonové technologie, cenově dostupnější celokarbonové rámy CF4, kombinaci karbonového předního rámového trojúhelníku s hliníkovou zadní stavbou (CFA) až po celohliníkový rám s triple-butted HFS trubkami z hliníkové slitiny 6066.
SMART ENTRY
Lanka, bowdeny a brzdové hadičky jsou uchyceny v napnutém stavu, aby se předešlo jejich klepání při jízdě v náročném terénu. Všechny vstupy se dají vyměnit, aby bylo možné vést Di2, hydraulické hadičky, brzdové hadičky, řadící lanka apod.
TECHNOLOGIE BOOST
Standard Boost vpředu i vzadu. O 6 mm širší zadní a o 10 mm širší přední náboj ve srovnání s konvenčními náboji zvětšilo jejich šířku na 148 mm / 110 mm díky čemuž umožňuje použít menší úhel paprsků vůči ráfku, výsledkem čehož je tužší a pevnější kolo. Kromě toho se řetězová linka posunula směrem do vnějšku - velmi důležitý předpoklad pro krátkou zadní stavbu.
Výhodou kotoučové brzd je větší brzdný výkon a minimální vliv na funkci za téměř jakéhokoliv počasí. Nevýhodou je trochu vyšší hmotnost a vyšší pořizovací náklady brzd.
Na horská kola s 27,5 a 29 palcovými koly jsou v podstatě nezbytností. Je zde důležitý patřičný brzdný výkon za jakýchkoliv podmínek v kombinaci s většími koly.
Použití pevné osy zajistí možnost uchycení kola k rámu větší silou a tím pádem vyšší tuhost celého kola. Výhodné je to především u kol na 29 palcových kolech(nebo u kol na technické disciplíny jako je sjezd, freeride), kde je na kolo vyvýjena vyšší síla a kolo má větší tendenci ke kroucení a tím k horšímu přenosu síly. Použitím pevné osy je pak jízda zejména v terénu stabilnější a jistější.
Obecnou výhodou karbonu je vysoká pevnost, nízká hmotnost. Karbonové rámy díky tomu mají vysokou trvanlivost, v důsledku namáhání totiž stárnou velice pomalu.
Tím, co majitelé karbonových rámů mohou ocenit, je určitá schopnost karbonu tlumit vibrace a nárazy, protože materiál vrací jen část vložené energie. Jízda na kole s karbonovým rámem je tak pohodlnější než u rámu hliníkového.
Jedinou nevýhodou je, že karbonové rámy jsou poměrně háklivé na mechanické poškození, je proto dobré s nimi opatrněji zacházet než s rámem hliníkovým.
Vybírat budete podle toho, jak často a jak sportovně jezdíte. Pokud si jen občas vyjedete pro zábavu či vylepšení kondice, bude vám stačit stroj z kategorie rekreačních kol. Vyhovovat by vám mělo svou geometrií, která umožní pohodlný a vzpřímený posed, a také příznivou cenou.
Jezdíte pravidelně, více sportovně a občas jedete i amatérský závod? Sáhněte po sportovním modelu. Získáte horské kolo s lehkým rámem a kvalitnějšími komponenty a jeho geometrie umožní položenější posed pro lepší výkon.
Nejlehčí a nejlépe osazená kola jsou určena pro závodníky a jezdce, kterým jde zejména o výkon. Nabízejí položený posed pro maximální výkon, v této kategorii již můžete vybírat modely postavené na odlehčených hliníkových nebo na karbonových rámech s nejlepším osazením dostupným na trhu.
Jde o konstrukčně složitější typ vidlice. Pružení vidlice zajišťuje vzduch. Vidlice se nafukuje speciální pumpičkou na vidlice na požadovaný tlak. Tlak ve vidlice se nastavuje s přihlédnutím na váku jezdce, styl jízdy, typ terénu a osobní preference jezdce. Provádět úpravy lze tak poměrně jednoduše, bez servisních zásahů. Správně nastavená vidlice poklesne když nasednete na kolo přibližně o 20-25 procent zdvihu (tzv. SAG). Dalším důležitým nastavením je nastavení odskoku, tedy aby vidlice adekvátní rychlostí zpracovávala nerovnosti terénu.
Při výběru vidlice se vám také může hodit funkce lock-out, tedy uzamykání. Tu využijete na rovných asfaltových silnicích, kde nechcete ztrácet energii propružováním vidlice.
Strategie rozvoje, schopnost řešit technologické problémy, najít vhodné materiálové zdroje a zajistit dokonalou koordinaci a financování výrobního procesu - toto jsou stěžejní faktory, které dnes mají společné úspěšné světové značky.
Představa výroby kola založené na výjimečných schopnostech konstruktéra, který vše vyvíjí doma ve své garáži je dnes mýtem, který živí několik málo výrobců, kteří se nedokázali přizpůsobit moderním trendům. Za posledních deset let se výroba kol a s ní souvisejících technologií natolik posunula, že se každá z velkých značek musí spoléhat na outsorcing, který je vždy rovněž otázkou peněz. Na dnešním trhu s koly si pouze několik málo velkých značek dokáže zajistit ty nejmodernější a nejkvalitnější výrobní technologie.
I MERIDA přiznává, že jakkoli je pyšná na schopnosti svých konstruktérů z oddělení vývoje a výzkumu, nikdy by nedokázala realizovat projekty jako jsou NINETY-SIX nebo O.NINE pouze vlastními výrobními zdroji. K dokončení těchto top modelů bylo potřeba ohromné množství finančních prostředků, které by si značky prezentující se výhradní výrobou a prodejem tzv. "kultovních" modelů, nikdy při svých obratech nedokázaly zajistit. Realita dnešního cykloprůmyslu je taková, že všechny významné značky musejí být úspěšní v prodeji kol nižší a střední třídy, z nichž potom mohou financovat svoje výstavní projekty. Pokud by tomu tak nebylo, dosahovaly by částky, které by zákazníci za taková kola museli zaplatit, astronomických výšek.
Merida v sedmdesátých letech začala svoji existenci jako výrobní závod, který se specializoval na zajištění co nejlepších technologií pro výrobu kol pro přední světové značky. Teprve v osmdesátých letech se majitelé společnosti rozhodli začít vyrábět kola pod vlastní značkou. Z důvodu udržení kroku se současnými světovými konstrukčními trendy, založila MERIDA na konci osmdesátých let svoji pobočku v Evropě, odkud řídí vývoj nových modelů a velkou část svých konstrukčních záležitostí. Vývojové centrum v německém městě Magstadt řídí šéfkonstruktér Juergen Falke.
I přes obrovský růst, jaký MERIDA od devadesátých let zažívá, tato společnost nikdy nepřestala být rodinným podnikem. Její majitelé, taiwanská rodina Tsengových, do svého kruhu zahrnula všechny distributory kol značky MERIDA v 60 zemích světa. Všichni se několikrát do roka schází na pravidelných setkáních, kde se všichni členové "MERIDA family" svými poznatky z jednotlivých světových trhů podílejí na dalším směřování a rozvoji značky.