
Tlak v pláštích často zůstává opomíjený, ačkoliv je zásadní pro pohodlí, bezpečnost i výdrž kola. Pravidelné dofukování by mělo být stejně automatické jako kontrola brzd nebo řetězu. Připravili jsme pro vás praktický návod, se kterým to zvládnou i úplní začátečníci.
Proč záleží na tlaku v pláštích?
Správně nafouknuté pláště zajišťují ideální kontakt s povrchem, což se projeví lepší ovladatelností, kratší brzdnou dráhou a celkově jistějším chováním kola v zatáčkách i na nerovnostech.
Pokud jsou pláště podhuštěné, mohou se při jízdě deformovat, snadněji se prorazí a zvyšuje se riziko poškození ráfku.Naopak přehuštěné pláště sice snižují odpor, ale ztrácejí přilnavost a jízda je na nich tvrdá a nekomfortní. Udržování správného tlaku prodlužuje životnost plášťů a zvyšuje efektivitu šlapání.
Tlak podle typu kola
Jaký tlak je ten správný? To zjistíte díky údaji vyraženému přímo na boku pláště, kde najdete minimální a maximální doporučený tlak. Obecně lze říci, že čím je plášť širší, tím méně tlaku potřebuje. Optimální huštění se odvíjí i od dalších faktorů: hmotnosti jezdce, typu terénu, délky výletu, ale i počasí (na mokrém povrchu byste měli tlak lehce snížit).
- Silniční kola: rozsah 6 až 8 barů Čím vyšší tlak, tím pohodlnější jízda. Lehčí jezdci by se měli pohybovat na spodní hranici rozmezí, těžší u té vyšší. Širší pneumatiky (od 28 mm) snesou o něco nižší tlak než ty užší.
- Horská kola: 2 až 3 bary V terénu se držte spíše nižší hranice, aby kola lépe tlumily nerovnosti. Na asfaltu a zpevněných cestách naopak vyšší, pojede se vám lehčeji.
- Městská kola a gravely: 3 až 5 barů Pro jízdu ve městě se řiďte nižší hranicí, zajistíte si tak pohodlnější jízdu na nerovném povrchu jako jsou dlažební kostky. Pokud jezdíte po silnici nebo s nákladem, tak nafoukněte více, stejně tak v zimě na sněhu.
- Dětská kola: 1,5 až 2 bary U kol pro menší děti začněte na spodní hranici, kolo se jim bude lépe kontrolovat, a postupně s přibývajícím věkem a zkušenostmi můžete tlak pomalu zvyšovat.
Jak často a čím nafouknout kolo?
Pokud jezdíte pravidelně, tlak v pláštích zkontrolujte alespoň jednou týdně, pokud občasně, alespoň jednou do měsíce. Doporučujeme také kontrolu před každou delší trasou, nebo pokud jste kolo delší dobu nepoužívali. Duše časem ztrácí tlak i bez viditelného poškození, protože materiál přirozeně propouští vzduch.
K samotnému nafukování budete potřebovat jen pumpičku případně redukci pro specifický typ ventilky a tlakoměr (pokud není součástí pumpy). Pro pravidelnou údržbu volte dílenskou pumpu. Díky manometru snadno nastavíte přesný tlak a kola nahustíte rychle a bez námahy. Ruční/cestovní pumpy se hodí na cesty, vejdou se pohodlně do batohu a nafouknete s nimi kolo i v terénu, ale vyžadují víc pumpování.
Návod krok za krokem
- Nejprve zkontrolujte stav pneumatiky, tedy jak moc je měkká, jestli není poškozená apod.
- Sejměte ochrannou čepičku z ventilku a nasaďte pumpičku. Pokud slyšíte syčet ucházející vzduch, upravte napojení.
- Pokud máte tlakoměr (často je součástí pumpičky), nejdřív zjistěte aktuální tlak, ať víte, kolik vzduchu je potřeba doplnit.
- Kolo dofukujte postupně a tlak průběžně sledujte, abyste to s nafouknutím nepřehnali.
- Nakonec opatrně sundejte pumpičku a našroubujte zpět pojistku i krytku ventilku.
- Plášť by měl být na omak pevný, ale ne tvrdý jako kámen. Než vyrazíte, ještě se ujistěte, že pneumatika po celém obvodu dobře sedí na ráfku. A máte hotovo!
Když se nedaří…
Občas se může stát, že se kolo nedaří správně nafouknout. Nejčastěji je na vině netěsnící spojení mezi ventilkem a pumpičkou, poškozený ventilek nebo nevhodný typ pumpy. Pokud navíc musíte pláště dofukovat podezřele často, zkontrolujte, jestli není duše poškozená. Prohlédněte plášť, jestli v něm nezůstal zapíchnutý ostrý předmět, a duši ponořte do vody. Podle stoupajících bublinek snadno zjistíte, kudy vzduch uniká a kde je potřeba duši zalepit.
Pokud si s nafukováním nebo nastavením tlaku nejste jistí, zastavte se u nás v prodejně. Naši zkušení mechanici vám rádi poradí, kolo zkontrolují a pomohou s údržbou nejen plášťů.