Jak správně nafouknout kolo? Aneb tlak, na který se často zapomíná

Jak správně nafouknout kolo? Aneb tlak, na který se často zapomíná

Tlak v pláštích často zůstává opomíjený, ačkoliv je zásadní pro pohodlí, bezpečnost i výdrž kola. Pravidelné dofukování by mělo být stejně automatické jako kontrola brzd nebo řetězu. Připravili jsme pro vás praktický návod, se kterým to zvládnou i úplní začátečníci.

Proč záleží na tlaku v pláštích?

Správně nafouknuté pláště zajišťují ideální kontakt s povrchem, což se projeví lepší ovladatelností, kratší brzdnou dráhou a celkově jistějším chováním kola v zatáčkách i na nerovnostech.

Pokud jsou pláště podhuštěné, mohou se při jízdě deformovat, snadněji se prorazí a zvyšuje se riziko poškození ráfku.Naopak přehuštěné pláště sice snižují odpor, ale ztrácejí přilnavost a jízda je na nich tvrdá a nekomfortní. Udržování správného tlaku prodlužuje životnost plášťů a zvyšuje efektivitu šlapání.

Tlak podle typu kola

Jaký tlak je ten správný? To zjistíte díky údaji vyraženému přímo na boku pláště, kde najdete minimální a maximální doporučený tlak. Obecně lze říci, že čím je plášť širší, tím méně tlaku potřebuje. Optimální huštění se odvíjí i od dalších faktorů: hmotnosti jezdce, typu terénu, délky výletu, ale i počasí (na mokrém povrchu byste měli tlak lehce snížit).

  • Silniční kola: rozsah 6 až 8 barů Čím vyšší tlak, tím pohodlnější jízda. Lehčí jezdci by se měli pohybovat na spodní hranici rozmezí, těžší u té vyšší. Širší pneumatiky (od 28 mm) snesou o něco nižší tlak než ty užší.
  • Horská kola: 2 až 3 bary V terénu se držte spíše nižší hranice, aby kola lépe tlumily nerovnosti. Na asfaltu a zpevněných cestách naopak vyšší, pojede se vám lehčeji.
  • Městská kola a gravely: 3 až 5 barů Pro jízdu ve městě se řiďte nižší hranicí, zajistíte si tak pohodlnější jízdu na nerovném povrchu jako jsou dlažební kostky. Pokud jezdíte po silnici nebo s nákladem, tak nafoukněte více, stejně tak v zimě na sněhu.
  • Dětská kola: 1,5 až 2 bary U kol pro menší děti začněte na spodní hranici, kolo se jim bude lépe kontrolovat, a postupně s přibývajícím věkem a zkušenostmi můžete tlak pomalu zvyšovat.

Jak často a čím nafouknout kolo?

Pokud jezdíte pravidelně, tlak v pláštích zkontrolujte alespoň jednou týdně, pokud občasně, alespoň jednou do měsíce. Doporučujeme také kontrolu před každou delší trasou, nebo pokud jste kolo delší dobu nepoužívali. Duše časem ztrácí tlak i bez viditelného poškození, protože materiál přirozeně propouští vzduch.

K samotnému nafukování budete potřebovat jen pumpičku případně redukci pro specifický typ ventilky a tlakoměr (pokud není součástí pumpy). Pro pravidelnou údržbu volte dílenskou pumpu. Díky manometru snadno nastavíte přesný tlak a kola nahustíte rychle a bez námahy. Ruční/cestovní pumpy se hodí na cesty, vejdou se pohodlně do batohu a nafouknete s nimi kolo i v terénu, ale vyžadují víc pumpování.

Návod krok za krokem

  1. Nejprve zkontrolujte stav pneumatiky, tedy jak moc je měkká, jestli není poškozená apod.
  2. Sejměte ochrannou čepičku z ventilku a nasaďte pumpičku. Pokud slyšíte syčet ucházející vzduch, upravte napojení.
  3. Pokud máte tlakoměr (často je součástí pumpičky), nejdřív zjistěte aktuální tlak, ať víte, kolik vzduchu je potřeba doplnit.
  4. Kolo dofukujte postupně a tlak průběžně sledujte, abyste to s nafouknutím nepřehnali.
  5. Nakonec opatrně sundejte pumpičku a našroubujte zpět pojistku i krytku ventilku.
  6. Plášť by měl být na omak pevný, ale ne tvrdý jako kámen. Než vyrazíte, ještě se ujistěte, že pneumatika po celém obvodu dobře sedí na ráfku. A máte hotovo!

Když se nedaří…

Občas se může stát, že se kolo nedaří správně nafouknout. Nejčastěji je na vině netěsnící spojení mezi ventilkem a pumpičkou, poškozený ventilek nebo nevhodný typ pumpy. Pokud navíc musíte pláště dofukovat podezřele často, zkontrolujte, jestli není duše poškozená. Prohlédněte plášť, jestli v něm nezůstal zapíchnutý ostrý předmět, a duši ponořte do vody. Podle stoupajících bublinek snadno zjistíte, kudy vzduch uniká a kde je potřeba duši zalepit.

Pokud si s nafukováním nebo nastavením tlaku nejste jistí, zastavte se u nás v prodejně. Naši zkušení mechanici vám rádi poradí, kolo zkontrolují a pomohou s údržbou nejen plášťů.