Při výběru elektrokola si nejdříve zodpovězte následující otázky:
1) Za jakým účelem si elektrokolo pořizujete?
2) Kde budete na elektrokole nejčastěji jezdit?
3) Jak často a jak dlouhé vzdálenosti potřebujete ujet?
4) Zda potřebujete rám se zvláštními vlastnostmi (např. skládací nebo s nízkým nástupem)?
5) Kolik peněz chcete do elektrokola investovat?
V naší nabídce najdete několik typů elektrokol. Každé z nich nabízí jiné vlastnosti:
Městská
Jsou určená zejména pro jízdu po zpevněných komunikacích, můžete s nimi však vjet i do lehčího terénu (nezpevněné lesní a polní cesty). Jsou vybavena jednopřevodníkem a vícerychlostním nábojem nebo přehazovačkou. Všechny modely jsou vybaveny odrazkami, osvětlením, blatníky a nosičem. Některé modely mají rám s nízkým nástupem určený pro lidi s pohybovým omezením. Na výběr máte mezi dámskými a pánskými verzemi s velikostmi kol 26“ nebo 28“.
Terénní
Jsou vhodná pro jízdu v náročnějším terénu, ale bez problému s nimi můžete jezdit i po městě. V nabídce máme kola trekingová i horská. Jsou většinou vybavena jednořevodníkem a přehazovačkou, všechny modely mají odpruženou vidlici, samozřejmostí jsou kotoučové brzdy.
Skládací
Skládací elektrokolo je vhodné pro ty, kteří ho chtějí převážet v autě, MHD nebo výtahem a ideální jsou také do karavanu nebo na loď. Složené elektrokolo je velice skladné i v bytě. Tato elektrokola mají velikost kol 20“. Jezdit na něm můžete ve městě i v lehkém terénu.
Elektrosady
Nechcete se vzdát svého stávajícího kola? Můžete si ho nechat elektrifikovat. Elektrosady obsahují veškeré díly potřebné pro přeměnu vašeho kola na elektrokolo. Navíc když si ponecháte své původní kolo bez motoru (s obyčejným nábojem), můžete jeho výměnou a vyjmutím baterie velmi snadno udělat z elektrokola běžné kolo s podstatně nižší hmotností.
Na jaké vlastnosti byste se měli při výběru elektrokola dále zaměřit?
Motor a jeho výkon
Podle evropské legislativy lze na pozemních komunikacích používat pouze elektrokola vybavená motorem o maximálním výkonu 250W. Na trhu narazíte i na kola s vyšším výkonem, ta ale nejsou schválená pro provoz na pozemních komunikacích. Vyšší výkon vám samozřejmě poskytne větší pomoc při jízdě do kopce, zároveň však motor spotřebuje více energie a zmenší se tak dojezdová vzdálenost. Podle umístění rozlišujeme motory na přední, zadní a středové. S ohledem na stabilitu kola jsou nejlepší motory umístěné ve šlapacím středu.
Baterie a jejich kapacita
Všechna elektrokola Apache jsou vybavena bateriemi Lithium Ion (Li-Ion). Ty se vyznačují nízkou hmotností, vysokou kapacitou, ale také vyšší cenou. Nicméně díky delší životnosti jsou Li-Ion baterie výhodnější než např. NiMH (Nickel Metal Hydrid) baterie.
Reálný dojezd
Dojezd elektrokola je velice specifická záležitost a záleží na mnoha faktorech. Nejdůležitějšími faktory jsou kapacita baterie a množství práce, kterou je baterie schopna udělat, udávané ve Wh = napětí (V) x kapacita (Ah). Dalšími faktory jsou profil trasy, styl jízdy, použitá úroveň výkonu motoru, hmotnost jezdce a nákladu, povětrnostní podmínky, seřízení kola nebo nahuštění plášťů. U jednotlivých modelů uvádíme orientační údaje o dojezdu za optimálních podmínek u průměrně těžkého jezdce a při středním režimu asistence.
Ovládání a výbava
Elektrokola Apache nabízejí dvě možnosti ovládání. Pomocí LED panelu se celý systém zapíná, nastavujete režim asistence, můžete kontrolovat aktuální stav baterie, spouštět asistenci při rozjezdu / chůzi nebo rozsvítit osvětlení. LCD panely navíc fungují jako běžné cyklocomputery, tzn. že ukazují aktuální rychlost nebo měří ujetou vzdálenost. Nejvyšší modely motorů BOSCH jsou pak vybaveny barevnými LCD displei, které krom standartních věcí dále umožňují propojení se smartphony, navigaci atp.
Jednotlivé modely elektrokol jsou také různě vybaveny např. odpruženou vidlicí, odpruženou sedlovkou, představcem se stavitelným úhlem, osvětlením, blatníky apod.